SEO står for Search Engine Optimization og kan oversettes til søkemotoroptimalisering på norsk.
Hva er SEO?
SEO står for søkemotoroptimalisering. Det er en markedsføringsstrategi som brukes for å øke synligheten og rangeringen av en nettside i søkeresultatene på søkemotorer som Google og Bing.
Et konkret eksempel
La oss si at du har en blogg som handler om markedsføring. Ved å optimalisere nettsiden din og skrive relevante artikler vil den kunne vises høyere opp i søkeresultatene når noen for eksempel søker etter ting som “hva er SEO?” eller “forskjell på SEO og SEM”. See what I did there? Ja, jeg blir kvalm av meg selv innimellom. Beklager.
Forskjellen på SEO og SEM
Søkemotoroptimalisering fokuserer på å øke synligheten og rangeringen av en nettside i organiske (ikke-betalte) søkeresultater. Dette oppnås gjennom tekniske og innholdsmessige optimaliseringer.
SEM står for søkemotormarkedsføring og inkluderer alle former for betalt markedsføring i søkemotorer.