The Blog Startup

Publisert

Forfatter
📝 Meera Kothand

Hver dag publiseres millioner av blogginnlegg, og hvert minutt blir hundrevis av nettsider opprettet. Hvorfor skulle noen lese bloggen din når det er millioner der ute? Hvorfor skal de kjøpe fra deg i stedet for noen andre?

Oppsummert

  • For å tjene penger på bloggen din, må du selge produkter eller tjenester. Annonser er ikke nok
  • Bygg e-postlisten din
  • Definer din nisje/tema
  • Definer din ideelle leser
  • Finn innholdsideer fra forum, Facebook-grupper, Google søk, Amazon osv
  • Kartlegg leserens reise
  • Gi hvert innlegg et mål og knytt det til leserens reise
  • Vær kreativ med insentiver for email opt-in

En blogg i seg selv tjener ikke penger

En blogg tjener ikke penger. Bedrifter gjør det. Bloggen din er ikke en bedrift. Du vil trenge en enorm mengde trafikk for å kunne tjene penger kun fra annonser. Så når folk sier: “Bloggen min tjener 10k i måneden,” har de en solid bedrift i bakgrunnen. De har en forretningsmodell.

Spikre din lukrative nisje

Det blir veldig mye enklere å etablere en forretningsmodell og lage innhold når du har landet en nisje og definert et publikum.

Tenk på bloggen din i form av problemet den løser, og hvem den løser det for. Jo mer tydelig du definerer og avgrenser publikummet ditt, jo bedre.

Er det andre i samme nisje?

Det er som regel plass til flere. Er det etablerte aktører der ute betyr det ikke at det ikke er rom for en ny innfallsvinkel med et litt annet budskap. At det er flere i samme nisje kan være en validering at det finnes et betalingsvillig publikum.

Analyser inntektsstrømmene deres: Selger de digitale produkter, coaching, tjenester, arrangementer eller til og med fysiske produkter? Se hva som fungerer for dem.

Hva om jeg ikke ser for meg å snakke om et enkelt emne?

Det er mange livsstilsblogger som tjener gode penger. Men du må samle emnene dine under ett overordnet tema eller emne. Hva er hovedbudskapet ditt til publikum? Hva er det ene du vil at de skal ta med seg? Hvilket budskap kombinerer dine forskjellige emner?

Definer din ideelle leser

Hvem er din ideelle leser? Hvilke interesser, hobbyer, bekymringer, utfordringer har de? Hvordan kan du hjelpe dem? Snakk deres språk, direkte til dem. Ikke vær redd for å bruke “stammespråk”: Jo mer du fremmedgjør noen grupper av folk, jo mer tiltrekker du dine egne også.

Leserreisen

Hvilke utfordringer holder din ideelle leser tilbake i karrieren/livet? Hva trenger de fra deg og innholdet du skaper for å komme videre? Lag forskjellige typer innhold til ulike deler av leserreisen for å hjelpe dem videre mot målet sitt.

Bestem formålet med innlegget

Bestem alltid hvordan hver bit av innhold skal passe inn i hele bloggen og virksomheten din. Spør deg selv hva formålet med innlegget er. Hva vil du at hvert innlegg skal gjøre? Noen mål kan f.eks være:

  • Skaffe email-påmeldinger med mål om å lede dem ned en sekvens til et betalt produkt/tjeneste
  • Tjene en affiliate-kommisjon
  • Posisjonere deg selv som en faglig ekspert

Insentiver for opt-in

Den enkleste måten å vokse e-postlisten din på er å tilby et insentiv for opt-in eller en lead magnet. Eksempler:

  • Maler
  • How-to guider
  • Eksklusiv tilgang til medlemskap/ Facebook-grupper.
  • Test/quiz/vurdering
  • Webinar
  • Gratis konsultasjon

Vær kreativ på takk-siden for opt-ins

Takk/kvitteringssiden er din mulighet til å imponere leserne dine. Her er noen elementer du kan inkludere:

  • Et bilde av deg
  • Klare instruksjoner om hva du vil de skal gjøre videre
  • Dine sosiale medielinker
  • En forespørsel om å dele tilbudet ditt til folk de kjenner
  • Lenker til ditt beste innhold
  • Anmeldelser fra dine lesere
  • Vise personlighet (det viktigste!)

🔗 Link til boken på Amazon


Vil du ha flere tips som gjør livet ditt enklere rett i mailboksen? Send meg mailen din, så er du påmeldt nyhetsbrevet mitt ❤️

Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Publisert