Google Analytics er et av verdens mest brukte verktøy for webanalyse, og har dominert markedet i en årrekke.
Den gir deg detaljert informasjon om antall besøkende du har på nettsiden din, hvordan de samhandler med siden, hvilke sider de besøker, hvor lenge de blir på hver side, hvilke enheter de bruker, geografisk informasjon og mye mer.
Per mars 2023 diskuteres det hvorvidt Google Analytics kan brukes lovlig i Norge, og Datatilsynet har gått ut med en anbefaling til alle norske bedrifter om å se etter alternativer til Google Analytics i påvente av en endelig avgjørelse.
Historie
Google Analytics ble til etter at Google kjøpte opp Urchin Software i 2005, og bygget videre på programvaren deres. Rester fra denne delen av historien kan fortsatt sees i trackinglenkene som benyttes for å måle annonsetrafikk verden over, såkalte UTM-lenker. UTM står nemlig for Urchin Tracking Module.
Det har gjennom årene vært en rekke ulike versjoner av programmet, og den siste i rekken er Google Analytics 4.
Guider
💡 Slik blir du sertifisert i Google Analytics
💡 Hvordan ekskludere IP-adressen din
💡 Hvordan fjerne previews (forhåndsvisninger)
💡 Hvordan se hvilke byer trafikken kommer fra
💡 Hvordan sette opp søk i Google Analytics