Bruk byråer for å lære raskere

Publisert

Et av forslagene Alex Hormozi kommer med i boken $100m Leads, er å jobbe med byråer på en alternativ måte. Gå fra å bruke dem til å outsource ting du ikke kan, til at de lærer deg opp og gir deg kunnskapen du trenger for å mestre hva enn det er, på dine premisser.

Alex sin typiske loop med byråer var denne:

  1. Bli engasjert av alt det nye og spennende byrået lover at de kan levere
  2. Gå gjennom en onboardingsprosess som gir håp om en god fremtid
  3. Byrået gir han en av sine beste seniorrådgivere
  4. Begynner å se noen resultater
  5. Byrået flytter senioren til en ny kunde
  6. Få tildelt en juniorrådgiver, resultatene blir svakere
  7. Alex klager
  8. Seniorrådgiveren kommer periodevis tilbake, og det blir periodevis bedre resultater
  9. Resultatene blir svakere over tid, han føler seg oversett, og han bytter byrå, og tilbake til steg 1.

Hans forslag er å heller bruke byråene på en alternativ måte for å lære deg og teamet nye plattformer, verktøy eller ferdigheter. Tipsene:

  • Velg deg et byrå som har overkommelige priser og er gode nok for å komme i gang
  • Gå inn med en spesifikk tidshorisont for hvor lenge samarbeidet skal vare, slik at begge parter er klare over omfanget av samarbeidet
  • Sett et mål for samarbeidet: F.eks være i stand til å sette opp betalte annonser på LinkedIn og ha en forståelse for hvilke KPI-er som indikerer svak eller sterk prestasjon
  • Fortell at du ønsker det som en form for opplæring, ikke outsourcing. At du trenger at de forklarer hva de gjør og hvorfor de gjør det
  • Når den avtalte samarbeidsperioden nærmer seg slutten, gjør du en vurdering på om du trenger mer opplæring, eller kan gå over på en mindre og billigere samarbeidsform, som at de f.eks bistår ved spørsmål/problemer
  • Alternativt går du til et bedre (og dyrere) byrå, for å kjøre en videre opplæring på et høyere nivå enn med det første byrået
Publisert