Hvordan investere i gaming: Embracer Group

Publisert

Vår söta bror kan slå seg på brystet med et imponerende arsenal av tech- og gamingselskaper. Spotify, SoundCloud, Mojang (Minecraft), King, Paradox Interactive, iZettle og Klarna er bare noen av selskapene som har sitt oppkom i Sverige. Listen blir bare større og større, og et navn som jeg først nylig ramlet over er Embracer Group.

Embracer Group dukket opp under researchen min på hvilke selskaper som finnes der ute dersom man ønsker å investere i gamingindustrien, og makan, for et selskap. 57 utviklingsstudio, 5 500 ansatte, 200 spilltitler, og et utviklingstempo som er helt vanvittig. I fjor annonserte de på èn dag at de kjøpte 13 selskaper. Så finn frem kaffekoppen, og la oss ta en titt på dette frankensteinmonsteret av et selskap.


Lurer du på hvorfor du bør investere i gaming? Her er et interessant innlegg fra Eivind Berg som går mer i dybden på det.


For spesielt interesserte, en fersk Q3-rapport på Youtube:

Embracer Group (EMBRAC B – Sverige)

Aksjekurs per nå: 255 SEK
Selskapsverdi: 108 mrd SEK

Spillportefølje

Dette er kun et utvalg hvor jeg har plukket ut titlene jeg synes er mest spennende, fra utviklingsstudioene som inngår i Embracer Group. Deres totale portefølje inneholder som nevnt over 200 titler!

THQ Nordic

  • METRO
  • Saints Row
  • Dead Island
  • Desperados
  • Darksiders
  • Destroy All Humans
  • Wreckfest
  • Kingdoms of Amalur
  • Titan Quest
  • Gothic
  • ELEX

Koch Media (Deepsilver og Ravenscourt)

  • Chivalry II
  • Wasteland 3
  • Iron harvest
  • Outward
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Yakuza
  • Agents of Mayhem
  • Dead Island
  • Risen 3

Coffe Stain Studios

  • Valheim
  • Satisfactory
  • Deep Rock Galactic
  • Goat Simulator

Saber Interactive

  • World War Z
  • Mud Runner
  • Snow Runner
  • NBA2K

I tillegg til de overnevnte titlene, så jobber Saber på en haug av andre titler fra andre selskaper, som ulike versjoner av The Witcher 3, Crysis Remastered, Halo: The Master Chief Collection, Vampyr og Quake.

Gearbox Entertainment

  • Borderlands
  • Homeworld
  • Duke Nukem
  • Borthers in Arms

I likhet med Saber jobber også Gearbox med titler de ikke eier selv, som Half-Life og Counter-Strike. Småtitler der, altså.

Deca Games

  • Realm Of The Mad God
  • Knights & Dragons
  • Modern War
  • Crime City
  • Kingdom Age

Easybrain

  • Sudoku.com
  • Killer Sudoku
  • Nonogram.com
  • Pixel Art
  • Jigsaw Puzzles
  • Blockudoku
  • Groovepad

Aspyr

Aspyr er først og fremst kjent som et studio som har “portet” en god del av Civilization-serien til blant annet Mac.

Amplifier Game Invest

Amplifier utvikler ikke spill selv, men fungerer etter hva jeg forstår omtrent som en inkubator for små spillstudioer. De investerer i dem, og tilbyr blant annet prosjektledelse.

Styrker og muligheter

Gigantisk portefølje med spill
Med over 200 titler og 57 utviklingsstudio har Embracer Group en finger med i spillet (pun intended) i stort sett alt som kan krype og gå av gamingsjangre og plattformer. Her finner man altså alt fra Borderlands og METRO til Goat Simulator og Sudoku.com. I tillegg er de ikke bare avhengig av egne titler, men jobber med en nærmest endeløs rekke av spill fra alle mulige merkevarer. Denne bredden gir en utrolig fleksibilitet og en rekke muligheter.

I min research på Paradox Interactive skrev jeg at det var lite sannsynlig at den neste superbestselgeren skulle dukke opp fra dem, i lys av nisjen de har plassert seg i. Embracer Group har helt andre muligheter her, eksemplifisert med den utrolige suksessen til Valheim som denne uken passerte 3 millioner salg på 3 uker. Satisfactory er et annet eksempel på en litt ut-av-det-blå kjempehit, som for lengst har passert 1 million salg.

Når vi snakker om ut-av-det-blå-kjempehiter, så dukket det opp noen svært spennende rykter om at Aspyr for tiden arbeider med en oppfølger til Star Wars: Knights Of The Old Republic, en av mine all-time favorittspill. For en nyhet det hadde vært om det viser seg å stemme.

Ekstremt fokus på oppkjøp og investeringer
I fjor høst annonserte de på en og samme dag at de hadde gjort intet mindre enn 13 oppkjøp. Tidligere i februar slapp de også en haug med nyheter på samme dag, om at de hadde kjøpt både Aspyr, Easybrain og Gearbox.

Ambisjonsnivået virker å være astronomisk, som åpenbart er interessant for potensielle investorer som alltid sikler etter vekstmuligheter. I desember i fjor signerte de en finansieringsavtale med Nordea, som økte deres tilgjengelige likvide midler til hele 11.5 milliarder SEK.

Svakheter og trusler

Med den store mengden oppkjøp kommer store mengder ansvar. Utviklingsstudioene til Embracer Group er spredd over hele verden, og det er altså nærmere 60 studio og over 5 000 mennesker som skal ledes.

En mulighet som like fullt er en trussel er den tilsynelatende villigheten til å eksperimentere i alle retninger. Det vil uunngåelig føre til en rekke prosjekter med blodrøde resultater, og man må bare ha troen på at suksessene blir flere enn tapene.

På dette området skiller de seg ganske kraftig fra f.eks Paradox Interactive, som lanserer relativt få spill, nærmest som individuelle plattformer som de deretter ruller ut DLC etter DLC på.

Portefølje per 20.02.2021

Avsluttende tanker

Jeg synes Embracer Group er et veldig interessant selskap med et sjeldent høyt ambisjonsnivå. Jeg tror kombinasjonen av ambisjon og tempo i selskapet vil enten gi store positive eller store negative utslag. Reisen blir neppe midt på treet eller kjedelig. De har virkelig knukket en kode for å produsere bestselgere, og virker å ha en rekke spennende prosjekter i pipelinen.

Så spennende synes jeg selskapet virker, at jeg har satt størsteparten av den lille aksjepotten min i dem. Det har enn så lenge vært gunstig, med en ca 40% økning de siste månedene. Men gudene vet hva som skjer fremover, og her kan det som alltid gå alle veier, veldig fort. Time vil show, som Mysild Bergsprekken sier.

Interessante artikler om Embracer Group

Publisert