«Norske oppstartsbedrifter ansetter heller ingeniør nr 25 enn salgs- og markedsføringsansatt nr 1. Vi ser ofte et altoppslukende fokus på produktutvikling, med en tanke om at et godt produkt automatisk tiltrekker seg kunder.
Jeg pratet for en større forsamling forleden, og gjorde en test som skremte meg litt. Jeg ba alle som oppmuntrer/kommer til å oppfordre barna sine til en karriere innen salg eller markedsføring om å rekke opp hånden. Ingen hender. Det er synd. Her ligger mange land foran oss dessverre.”
Det var sånn ish-ish slik Håkon Haugli, adm.dir i Innovasjon Norge, sa det på DN’s Gasellekåring for noen dager siden. Fikk meg til å tenke litt, si.
Sliter markedsføringsfaget med å vise verdien sin her til lands?
Om oppstartsbedrifter ikke prioriterer det, betyr det at de ikke ser nok verdi i det. Da er faget for dårlig på å selge seg selv, som jo er… litt ironisk.
Det er også litt synd. Synd om markedsføring blir sett på som en utgiftspost man kan vurdere å starte med når man har nådd en eller annen milepæl langt inn i fremtiden.
At markedsføring bare er dyre annonsekjøp, overkreative reklamekampanjer, diffus “merkevarebygging”, og lite målbare tiltak som kanskje/kanskje ikke treffer.
Markedsføring skal ikke gå på bekostning av produktutviklingen, tvert i mot. Det skal ikke være adskilt fra resten av bedriften. Skal markedsføringen funke (resultere i betalende kunder som er fornøyde nok til å bli/kjøpe senere), krever det at hele kundereisen er god, ikke bare annonsen på Facebook.
Så her er noen top-of-mind eksempler på hvordan markedsføringen kan bistå i produktutviklingen til en startup:
🔎 Avdekke product/market fit: Finne ut hvem som har interesse av å kjøpe produktet (også kjent som kunder/målgruppe), finne ut hvilke utfordringer de har i dag som produktet kanskje kan løse, hva de savner fra det som er på markedet i dag og dermed komme med verdifull innsikt tilbake til produktutviklingen.
💵 Teste ut prising og pakketering.
💬 Sørge for at det kommer kunder inn døren, høre på hva de sier og bruke det til å forbedre både produkt og kommunikasjon.
🙋♂️ Fremme bedriften som en attraktiv arbeidsplass, tiltrekke flere dyktige kollegaer.
🤩 Ta ansvar for å gjøre hele kundereisen god. Fra første kontakt til opplæring i produktet, til en fornøyd kunde, en kunde som blir værende og til slutt forteller om og anbefaler det videre.
🎓 Bidra til å etablere bedriften som en trygg og kunnskapsrik aktør som kan stoles på.
🧪 Teste, teste, teste. Usikker på om man bør fokusere på utviklingen av funksjon X eller Y? Test interessen via en survey på nyhetsbrev. En painted-door test på hjemmesiden. En A-B test på LinkedIn.
…og etter at alt dette har resultert i et knallbra produkt kundene elsker, står selvfølgelig ingenting i veien for å svi av så mye du måtte ønske på dyre annonser, men det er valgfritt.