Hva er dropshipping?
Dropshipping er en forretningsmodell der en nettbutikk selger produkter uten å ha varene på lager. I stedet kjøper de varene fra en tredjepartsleverandør, som sender produktene direkte til kunden. Dette betyr at selgeren aldri fysisk håndterer produktet.
Eksempel på dropshipping
La oss si at du driver en nettbutikk som selger solbriller. I stedet for å kjøpe opp et stort lager av solbriller, samarbeider du med en større grossist/leverandør som har varene på lager. Når en kunde bestiller en solbrille fra butikken din, kjøper du den umiddelbart fra leverandøren, som deretter sender solbrillen direkte til kunden.
Fordeler og ulemper med dropshipping
Det er noen store fordeler og ulemper ved å benytte en dropshipping-modell.
🟢 Den åpenbare fordelen er at man sparer potensielt store penger på å ikke kjøpe inn en haug av produkter og skaffe tilsvarende lagerplass, samt at man slipper hele logistikken rundt å pakke/sende varer. Man risikerer heller ikke å bli sittende med et stort varelager som ingen vil kjøpe.
🔴 Den store ulempen er at man gir opp kontroll over en viktig del av kjøpsreisen til kunden. Du er avhengig av en leverandør som er rask og pålitelig til å sende, og som oftest vil det være en leveringstid på flere uker ettersom leverandøren gjerne holder til utenfor Norge. Ettersom du heller aldri mottar varene vil du heller ikke like lett kunne inspisere eller kvalitetskontrollere produktene som sendes til kundene.
Nyttige lenker
🔗 Forbrukertilsynet om dropshipping
🔗 Eksempel på dropshippingmodellen til VidaXL
🔗 Shopify sin guide til dropshipping