Share of Voice er et mål på hvor stor andel av en bestemt markedsføringskanal en merkevare eller bedrift har sammenlignet med konkurrentene.
Det brukes ofte i markedsføringsbransjen for å måle hvor synlig en merkevare er i forhold til andre aktører i samme bransje.
En høy SOV indikerer at en merkevare har en sterk tilstedeværelse og dominerer kanalen, mens en lav SOV kan indikere behov for økt markedsføringsinnsats.
Når man kjøper annonseplasseringer, er det vanlig å få et pristilbud hvor det står hvor stor SOV man får i perioden.
Eksempel på SOV
Du skal kjøpe annonseringsplass på reklameskjermene inne på Oslo S og får et pristilbud på 100 000 kr for 10% share of voice for en uke med annonser. Det betyr at du får 10% av visningstiden på skjermen. Hvis alle andre også kjøper 10% share of voice rullerer da 10 reklamer på skjermene den uken.
Relaterte ord og begreper: CTR, PPC, KPI, Share of Search