KPI er nøkkeltallindikator på norsk
Hva er KPI?
KPI står for Key Performance Indicators og brukes for å velge ut de viktigste nøkkeltallene for å avgjøre om noe går bra eller dårlig. Når man bestemmer seg for et eller flere KPI-er, kan man evaluere ytelsen til noe, enten det er en annonse, kampanje, en avdeling eller bedrift.
Eksempel på KPI
For å bedømme hvor bra en markedsføringskampanje går, kan man velge seg ut noen KPI-er, som for eksempel:
- Antall klikk
- Antall visninger
- Antall konverteringer
- CTR (click through rate)
- CPM (cost per mille)
- CPC (cost per click)
Når man starter markedsføringskampanjen kan man sette opp rapporter slik at man kan følge med på disse KPI-ene, slik at man kan følge med på hvor bra/dårlig kampanjen går.
Poenget med å fokusere på disse nøkkeltallene er å velge de viktigste tallene man vil følge med på som man mener er viktigst for å måle suksess.
Hvis det viktigste med kampanjen er at den fører til salg i nettbutikken din, vil det være et av KPI-ene, og viktigere enn f.eks andre måltall som rekkevidden eller frekvensen til kampanjen.