De aller fleste av oss bombarderer Google med personlig informasjon om oss, enten vi gjør et Google-søk, ser Youtube-videoer eller trykker på annonser. Alt blir små, snasne informasjonsbiter som Google kan bruke til å gjette hvem du faktisk er og hva du interesserer deg for.
Grunnen til at de vil ha mest mulig info om deg er enkel: Målet er å vise deg mest mulig relevante annonser, så det er høyere sannsynlighet for at du klikker på annonser og kjøper. Blir annonsørene fornøyd, bruker de mer penger på Google, og da blir de i sin tur fornøyd. Jo mer nøyaktig info om deg, jo mer penger til Google.
Siden personvern og GDPR eksisterer, krever det at Google har en viss åpenhet om hvilke data de har på deg. Dette finner du i My Ad Center.
Det er absolutt verdt å ta en sjekk her, og det er interessant å se hva Google vet eller gjetter om deg.
Under “My ads” kan du også se hvilke annonsekategorier Google mener passer for deg, hvilke selskaper som er relevante, og du kan også se dine sist viste annonser.